徹底討論大徳寺伝来五百羅漢図の作品誌 ― 地域社会からグローバル世界へ ― A Comprehensive Look: The Cultural Biography of the Daitokuji Five Hundred Luohans
from Local to Global Contexts

開催趣旨/Conference Description

開催主旨

京都大徳寺に伝来してきた五百羅漢図は、1幅に5人の羅漢をあらわし、都合100 幅で構成される壮大な作例です。大徳寺が 88 幅を所有し、アメリカのボストン美術館に 10 幅、フリーア美術館に 2 幅が分蔵されています。早くから南宋仏画の優品として知られてきましたが、2009年夏、奈良国立博物館で開催された『聖地寧波展』ではじめて全容が公開されて以降、大きく研究が進展し、南宋時代における浙江省寧波地方の地域社会や仏教信仰の実態に即して語りうる事例として、再び、注目を集めています。

大徳寺本は、13世紀には故郷を離れて鎌倉時代の日本に将来され、長らく異国の地における羅漢図制作の規範とされてきました。近代になるとアメリカの東海岸で展覧会(1894年)が開催され、その後の東海岸における分蔵を契機として、欧米では中国を代表する宗教画として認知され、さまざまな東西比較の議論を惹起してきました。

大徳寺本は、その誕生から今日に至るまで、さまざまな異なる時空のコンテクスト間を越境移動してきたことになります。その履歴を起点に展開してきた事象は、仏画制作と地域社会、外来美術の受容、美術の制度と古美術、東西美術の比較考察という今日的な美術史学の課題を網羅するだけでなく、仏教史や歴史学、宗教学、文化人類学などのさまざまな人文学の領域に対して、雄弁な視覚資料を提供しています。

本シンポジウムでは、モノの社会生活や越境移動に注目する作品誌の観点から大徳寺本の歴史的役割を検証し、一作品がローカルであると同時にグローバルな言説に対しても開かれた存在であることを明らかにし、文物研究に対する新しい人文学的アプローチを提示したいと考えています。関心をお持ちの方々のご参加をお願い申しあげる次第です。

2018年4月
国際シンポジウム運営委員会一同

Conference Description

The 500 Luohans, preserved for centuries at Daitokuji Monastery in Kyoto, is a renowned work that consists of 100 scrolls, each depicting five luohans (arhats). Currently Daitokuji possesses 88 of the scrolls, whereas 10 more are in the Museum of Fine Arts, Boston, and 2 in the Freer Gallery of Art in Washington D.C. These scrolls were noted early on as important works of Southern Song Buddhist painting. Since the epochal Nara National Museum exhibition Sacred Ningbo in the summer of 2009, when the entirety of the set preserved in Japan was put on display for the first time, research on the 500 Luohans has advanced at a rapid pace. It has once again become the focus of attention as a work with which the circumstances of local society and Buddhist worship in the Ningbo region in Southern Song Jiangnan can be understood.

During the thirteenth century the 500 Luohans left its original home and was brought to Kamakura-era Japan, where it served for centuries as a standard for the production of luohan (rakan) paintings. In the modern era it was featured in an 1894 exhibition on the east coast of the United States, and afterwards entered the collections of several east coast museums. Subsequently it would be recognized as a masterpiece of Chinese religious art in the West, and play an important role in comparative east-west art historical discourse.

Thus from its creation up until the present the Daitokuji 500 Luohans has circulated between and transcended a number of disparate contexts across time and space. Because of its unique biography, the 500 Luohans naturally gives rise to numerous art historical themes, including the relationship of Buddhist painting production to local society, the reception of foreign artistic influence, artistic production in relation to antiquities, and comparative art history. Furthermore, it offers eloquent visual testimony to issues of concern to the other humanities fields, including Buddhology, history, religious studies, and cultural anthropology.

This symposium explores the historical role of the Daitokuji 500 Luohans from the perspective of an art historical biography attentive to the social life of things and the consequences of transregional circulation. It aims to demonstrate the many ways in which a single artwork can be responsive to both local and global contingencies, and by doing so hopes to offer new humanistic approaches to the study of art objects. We invite and welcome everyone with an interest to join us.

April, 2018
International Symposium Steering Committee

開催主旨

  過去傳至京都大德寺的五百羅漢圖,每幅表現出5名羅漢,共由100幅所構成。其中,大德寺擁有88幅,10幅藏於美國的波士頓美術館,2幅藏於佛利爾美術館。雖然這套作品從很早以前就被當作南宋佛畫的優秀之作而廣為人知,但自2009年夏季在奈良國立博物館所舉辦的「聖地寧波展」首次公開全貌以來,它的存在再次受到矚目。

  大德寺本在13世紀時離開故鄉,被攜至鎌倉時代的日本,長久以來在異國之地被當作羅漢圖製作的規範。到了近代,在美國東岸所舉辦的展覽(1894年)中被陳列,以其後分藏於美東為契機,在歐美作為代表中國的宗教畫被認知,並引起了種種東西比較的議論。

  大德寺本,自其誕生至今日,在各式各樣的時空脈絡間進行跨境移動。以其履歷為起點而展開的各式各樣的現象,不只網羅了佛畫製作和地域社會、外來美術的受容、美術制度和古美術、東西美術的比較考察等所謂今日的美術史學的課題,也對歷史學或佛教史,乃至宗教學、文化人類學等各式各樣的人文學領域,提供了極具說服力的視覺資料。

  在本次的研討會中,想從關注於「物」的社會生活和其跨境移動的作品誌的觀點來檢證大德寺本的歷史作用,闡明一件作品在具地方性的同時,也能作為開啟全球性討論的存在一事,提出對文物研究新的人文學的取徑。竭誠地歡迎有興趣的人一同加入我們。

2018年4月
國際學術研討會運営委員會一同